woensdag 2 maart tot zaterdag 5 maart‏ - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Stanny Bode - WaarBenJij.nu woensdag 2 maart tot zaterdag 5 maart‏ - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Stanny Bode - WaarBenJij.nu

woensdag 2 maart tot zaterdag 5 maart‏

Door: Stanny Bode

Blijf op de hoogte en volg Stanny

05 Maart 2016 | Cambodja, Phnom-Penh

Wekkertje weer om 6 uur .Het zelfde ritueel en om 7.15 uur staat mijn lokale motordriver klaar voor vertrek. Iedere dag krijg ik meer het gevoel dat hij rijdt zoals hij altijd doet harder en steeds meer gaatjes vinden waar hij door kan. Ik vind het wel leuk en spannend en naar mate de week vordert begin ik het verkeer te begrijpen en zie ik wat hij gaat doen. Verkeer zonder regels maar alles gaat goed en het was een geweldige ervaring. De monniken laten steeds meer van zichzelf zien waardoor ik meer inzicht krijg wat ze echt kunnen en weten. We stappen over naar het maken van zinnen van de woorden die ze kennen. Ik laat ze één voor één schrijven op het bord en samen proberen we de fouten eruit te halen en dat vinden ze erg leuk. Er is één monnik Sovonchai die niet alleen verder is maar ook graag het voortouw neemt. Samen met Hong hebt ik besloten om als Kim volgende week komt dat ik me erop ga focussen dat hij degene kan worden die als er geen vrijwilligers zijn de boel draaiende houdt. In eerste instantie schrok hij, vond het eng maar nu vindt hij het idee erg leuk. Iedere dag na zeg 9 / 9.30 uur verdwijnt de helft om eten te gaan zoeken dus dan zit je tot de lunch met zeg maar 4 man. Vrijdag bleef hij alleen over en dat was een mooie kans om hem aan de praat te krijgen. Samen zijn we over het complex gaan lopen. Na een kort bezoekje bij de hoofdmonnik die gelijk vrienden op Facebook wilde worden en tig foto's met zijn I Phone maakten gingen we weer op pad. Met een ingezegend blikje sojamelk met zwarte bessen smaak bah maar weigeren is geen optie luisterde ik naar zijn verhalen bij de verschillende gebouwen. Ik voel me dan echt een bevoorrecht mens wie maakt zoiets nou mee in zijn/haar vakantie. Hij vertelde dat hij graag echt een gesprek wilde leren voeren en goed wilde leren schrijven. En daar gaan we nu vanaf volgende week aan werken. Maandag mag ik mee in de tempel en gaat hij mij het verhaal vertellen aan de hand van de schilderingen. Moeilijke woorden schrijft hij vast op maar hij heeft er zo'n zin. We hebben het "hangman" spel uit gebouwd met zinnen en we hebben heel veel lol. Dus dat komt helemaal goed ik vindt te gek om hem te helpen en naar een hoger niveau te tillen. Reuze benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Iedere avond gaan we HEERLIJK eten gewoon ergens in de straat gezellig tussen de Cambodjanen. Al met al ben ik al weer een week weg niet normaal hoe de tijd vliegt. Gr Stanny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stanny

Actief sinds 12 Dec. 2015
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 10530

Voorgaande reizen:

30 Januari 2017 - 23 Februari 2017

Going downunder !!

26 Februari 2016 - 27 Maart 2016

Tempelproject Cambodja

Landen bezocht: