Superdag woensdag 23 maart‏ - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Stanny Bode - WaarBenJij.nu Superdag woensdag 23 maart‏ - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Stanny Bode - WaarBenJij.nu

Superdag woensdag 23 maart‏

Door: Stanny Bode

Blijf op de hoogte en volg Stanny

23 Maart 2016 | Cambodja, Khett Siem Reab

Ik werd vanmorgen opgehaald met een jeep. Zo een zonder deuren en ramen klaar voor een tocht over de rode stoffige wegen in Cambodja. Even buiten de stad gestopt om stofkapjes te kopen. Ik dacht eerst nee toch die dingen zijn bloedheet maar ze echt wel nodig haha. De tweede stop was een lokale markt waar vooral vis verkocht werd. Mijn gids vertelde me van alles over wat er verkocht werd en liet me ook lokale dingen proeven echt superleuk was al wel op een markt geweest maar dit was wel heel speciaal. Iedereen liet vol trots zien wat de lokale bevolking eet. Zag hele vreemde dingen ze moesten lachen als ik niet wist wat het was. We hebben een drankje gekocht wat uit suikerriet wordt geperst, je ziet het hier overal maar ik had het nog niet geprobeerd. Heel zoet maar een klein zakje is best te doen. Daarna zijn we in een dorpsschooltje gaan kijken. Wat me opviel was dat het gebouw mooi was maar de helft zat zonder leraar of die was even naar de markt. Je raad het één grote chaos. Ook gaan deze kinderen na hun 14e niet meer naar school gewoon omdat Siem Riep te ver weg is en er geen geld is. Jammer voor deze kinderen nooit een leuke baan. Toen echt de stof in. We hebben wel een uur over stoffige wegen gereden door dorpjes en rijstvelden wat ben je dan weer dankbaar dat je in Nederland woont. Vele leiden een uitzichtloos bestaan. We waren op weg naar Kompong Khleang aan het Tonlé Sapmeer. Het meer is in de regentijd 4x zo groot. Nu was het waterpeil 1 meter maar in de regentijd stroomt alles over en kan het wel 11 tot 14 meter diep worden. Alle huizen staan daarom op hoge palen of kunnen worden losgemaakt zodat ze gaan drijven. Heel indrukwekkend. We zijn met een boot het meer opgegaan om een "floating village" van dichtbij te bekijken. Het was echt weer een supermooie ervaring. Er is een school, winkel en zelfs een ziekenhuis echt een dorp op zich. Na de boottocht gingen we bij iemand thuis lunchen. Deze mevrouw had reuze haar best gedaan en ik mocht haar hele huis zien. Op de terugweg zijn we nog langs de kant van de weg gestopt om te kijken en proeven hoe sticky rijst wordt gemaakt. In stukken bamboe wordt de rijst gekookt boven een houtskoolvuurtje. Erg lekker. Na al dat eten even 5 cm stof afgedoucht en gezwommen heerlijk de stof zat werkelijk overal. Om 19.00 uur werd ik weer opgehaald voor het circus. Plaatselijke arme kinderen worden hiervoor opgeleid en hebben zo een inkomen. Het was spectaculair acrobatiek en echt goed. Nu ben ik wel moe en ga lekker slapen morgen wacht nog een speciale dag IK BLIJF GENIETEN!!

  • 23 Maart 2016 - 19:54

    Papmam:


    Wat n kleurrijke fotos en wat zien ze er allemaal netjes uit.Heel leuk om te zien.Morgen weer verder.Veel plezier.xxxxxxxxxxxxx

  • 23 Maart 2016 - 20:20

    Corrie:

    Weer superleuk om te zien.

  • 24 Maart 2016 - 15:23

    Mabel:

    Wat bijzonder een drijvend dorp mooie foto's. Idd we
    boffen dat we in Nederland wonen. Veel moois heb je gezien
    Stanny maar ook veel armoede. Maar als ik die kindjes
    zie op je foto's wel altijd een glimlach, dankbaar.
    Het zit er nu ongeveer toch echt op voor je wat heb je genoten
    zo te zien. Ik wens je een goede reis terug naar huis.
    See u in gessel-city xxx

  • 24 Maart 2016 - 19:38

    Yolande:

    Mooie trip zo te zien! Fijn voor je.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stanny

Actief sinds 12 Dec. 2015
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 10536

Voorgaande reizen:

30 Januari 2017 - 23 Februari 2017

Going downunder !!

26 Februari 2016 - 27 Maart 2016

Tempelproject Cambodja

Landen bezocht: