Maandag 29 Februari - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Stanny Bode - WaarBenJij.nu Maandag 29 Februari - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Stanny Bode - WaarBenJij.nu

Maandag 29 Februari

Door: Stanny Bode

Blijf op de hoogte en volg Stanny

05 Maart 2016 | Cambodja, Phnom-Penh

Omdat de monniken Full Moon vieren was er vandaag geen klas. Omdat ik toch iets wilde zien ben ik met Hong, Matt en Nina naar SBB1 gegaan. Dat is een klein schooltje met vier lokalen. De kinderen komen hier om naast hun tijd op public school extra Engelse les te krijgen. Sommige kinderen worden gesponsord dat wil zeggen dat ze zo arm zijn dat de ouders iedere maand rijst krijgen als ze hun kind naar school sturen. Het onderwijs op het schooltje is sowieso gratis. Maar omdat ze anders moeten werken voor de familie krijgen eten zodat kinderen toch wat opleiding krijgen. De kinderen zitten allemaal braaf in de klas en schreeuwen als je binnenkomt GOODMORNING TEACHER. Ik ben eerst met Hong onze steun en toeverlaat in alle klasjes gaan kijken. Matt werd geïnstalleerd voor 1 week in zeg maar groepje 3. Hij had een ukelele meegenomen en heeft met de kinderen een hoop Engelse liedjes gezongen. Hij blijft maar 1 week en de kinderen vinden hem SUPERCOOL. Omdat ik zomaar te gast ben ging ik bij Nina in de klas kijken. Zij geeft de oudste kinderen "les". Nina is een dame van in de 60 die al 5 jaar lang 3 maanden per jaar vrijwilligerswerk komt doen. Ik hoor jullie denken wat geweldig maar in haar geval kan ze beter een andere hobby zoeken. Ze heeft ook haar eigen manier maar ook al is er een paar keer voorzichtig gezegd dat het anders moet, doet ze dat vooral NIET. Al met al ze heeft al haar uren vol zitten tetteren met Wikipedia teksten over Australië en de mineralen echt zo vreemd. Als er naar haar mening een moeilijk woord was sneerde look for it in your dictionary . Daarna werden er nog een hoop westerse gezegden gedicteerd en toen was het gelukkig over. Ze heeft ook wel 20 keer gezegd whatever I'm tired en het is ook zwaar maar ga het dan niet doen. Nou goed lekker met de tuk-tuk naar huis. Lekker gedoucht, boodschappen gedaan in het supermarktje op de hoek. Nog een lekker noedelsoepje met kip en veel verse groenten en daarna lekker naar bed nog even bijslapen onder de ventilator. Gr Stanny